1. Kennisbank
  2. Spraakgestuurd Rapporteren

Hoe interpreteer ik de gebruikscijfers van mijn zorginstelling?

Vanuit zorginstellingen krijgen wij regelmatig de vraag of de cijfers van spraakgestuurd rapporteren goed zijn ten opzichte van collega zorginstellingen. Wij kunnen uiteraard geen cijfers delen van collega zorginstellingen en daarnaast heeft het vaak te maken met meerdere factoren. Hieronder noemen wij er een aantal:
  • Zitten jullie in de onboarding of borging fase?
  • Is er geïnvesteerd in dienstverlening om zorgprofessionals op te leiden en mee te nemen in de verandering?
  • Hoeveel zorgprofessionals hebben toegang tot spraakgestuurd rapporteren?
  • Rapporteren jullie alleen bij bijzonderheden of bij elk zorgmoment?
  • Maken jullie gebruik van zelfsturende teams of is er een coach of manager die spraakgestuurd rapporteren uitdraagt?
  • Maken jullie gebruik van super users/key users per team/cluster?
Daarnaast benadrukken wij vaak dat de effectiviteit/succes niet volledig gepaard gaat met hoge gebruikscijfers. Het speelt natuurlijk een belangrijke rol maar voor ons is meer werkplezier, hogere kwaliteit van de rapportages en meer transparantie en dus meer autonomie voor de cliënt net zo belangrijk. Deze aspecten zie je niet direct terug in de cijfers, om een compleet beeld te krijgen adviseren wij daarom altijd het volgende om een compleet beeld te krijgen van het succes van spraakgestuurd rapporteren binnen de zorginstelling:
  • Bel of ga langs bij (tijdens bijvoorbeeld een teamoverleg) drie van de meest actieve teams en vraag naar hun ervaringen, waarom wordt er veel gebruik van gemaakt? Wat maakt het dat het bij dit team zo succesvol is geïmplementeerd?
  • Bel of ga langs bij (tijdens bijvoorbeeld een teamoverleg) drie van de het minst actieve teams en vraag naar hun ervaringen, waarom wordt er weinig gebruik van gemaakt? Wat hebben ze nodig om er een succes van te maken binnen het team?
Tot slot raden wij altijd dat het belangrijk is om als zorginstelling van te voren duidelijke doelen te stellen voor de implementatie. Wanneer is de implementatie van spraakgestuurd rapporteren voor ons een een succes? Lees hierover meer in dit artikel in onze implementatie toolkit: https://help.attendi.nl/doelstellingen-van-implementatie.

Kom je er niet helemaal uit? Deze doelen kan je altijd voorleggen aan onze implementatie adviseurs mocht je hierover willen sparren.