Ons taalmodel is volledig gericht op de gezondheidszorg waardoor bijvoorbeeld medicatie namen en vakjargon (vaak) goed worden overgenomen. Daarnaast wordt er elke dag hard gewerkt om ons taalmodel nog beter te maken. Dit is terug te zien in de hoge nauwkeurigheid.
Soms gebeurt het dat een ingesproken woord niet nauwkeurig wordt omgezet in de juiste tekst die de zorgprofessional voor ogen had. Dit leidt vaak tot de vraag of woorden kunnen worden toegevoegd aan ons taalmodel om dit probleem op te lossen. Voordat wij het woord doorgeven aan het ontwikkelteam worden de woorden door de implementatie adviseurs getest. Vaak blijken de betreffende woorden al in het taalmodel aanwezig te zijn.
Hoe komt het dan dat deze woorden toch verkeerd worden herkend?
Oorzaken:
1. Incorrecte uitspraak
Een van de meest voorkomende oorzaken is een incorrecte uitspraak van het woord. Dit kan verschillende redenen hebben, zoals:
Soms gebeurt het dat een ingesproken woord niet nauwkeurig wordt omgezet in de juiste tekst die de zorgprofessional voor ogen had. Dit leidt vaak tot de vraag of woorden kunnen worden toegevoegd aan ons taalmodel om dit probleem op te lossen. Voordat wij het woord doorgeven aan het ontwikkelteam worden de woorden door de implementatie adviseurs getest. Vaak blijken de betreffende woorden al in het taalmodel aanwezig te zijn.
Hoe komt het dan dat deze woorden toch verkeerd worden herkend?
Oorzaken:
1. Incorrecte uitspraak
Een van de meest voorkomende oorzaken is een incorrecte uitspraak van het woord. Dit kan verschillende redenen hebben, zoals:
- Onduidelijke articulatie: Als de spreker de woorden niet duidelijk uitspreekt, kan het taalmodel moeite hebben met de herkenning (binnensmonds praten).
- Te hoog spreektempo: Wanneer iemand te snel spreekt, kan het taalmodel moeite hebben om de woorden correct te verwerken.
- Een andere uitspraak: Soms worden woorden net iets anders uitgesproken dan gebruikelijk, wat de herkenning bemoeilijkt.
2. Omgevingsgeluid
Een andere belangrijke factor is de aanwezigheid van achtergrondgeluiden. Ruis (tv of radio), lawaai of andere gesprekken op de achtergrond kunnen ervoor zorgen dat het taalmodel de ingesproken rapportage niet nauwkeurig kan overnemen. Zorg er daarom altijd voor dat jouw stem overheersend is aan het achtergrond geluid of probeer er voor te zorgen dat er minder ruis aanwezig is op de achtergrond.
3. Medicijnen en ander vakjargon
Specifieke termen, zoals medicijnnamen of ander vakjargon, kunnen lastig zijn voor de zorgprofessionals om het uit te spreken. Een kleine afwijking in de uitspraak kan leiden tot een foutje. Een voorbeeld hiervan is de term "Iodosorb ointment". Als men slechts "iodosorp" uitspreekt, eindigt dit met een 'p' in plaats van een 'b', waardoor het woord niet correct wordt omgezet. Probeer het woord daarom altijd zo goed mogelijk uit te spreken.
Benieuwd hoe je een woord aan ons taalmodel kan toevoegen na het lezen van dit artikel? Ga dan naar dit artikel: Een woord toevoegen aan ons taalmodel.
Een andere belangrijke factor is de aanwezigheid van achtergrondgeluiden. Ruis (tv of radio), lawaai of andere gesprekken op de achtergrond kunnen ervoor zorgen dat het taalmodel de ingesproken rapportage niet nauwkeurig kan overnemen. Zorg er daarom altijd voor dat jouw stem overheersend is aan het achtergrond geluid of probeer er voor te zorgen dat er minder ruis aanwezig is op de achtergrond.
3. Medicijnen en ander vakjargon
Specifieke termen, zoals medicijnnamen of ander vakjargon, kunnen lastig zijn voor de zorgprofessionals om het uit te spreken. Een kleine afwijking in de uitspraak kan leiden tot een foutje. Een voorbeeld hiervan is de term "Iodosorb ointment". Als men slechts "iodosorp" uitspreekt, eindigt dit met een 'p' in plaats van een 'b', waardoor het woord niet correct wordt omgezet. Probeer het woord daarom altijd zo goed mogelijk uit te spreken.
Benieuwd hoe je een woord aan ons taalmodel kan toevoegen na het lezen van dit artikel? Ga dan naar dit artikel: Een woord toevoegen aan ons taalmodel.