Wat als er achtergrondgeluiden of andere stemmen hoorbaar zijn tijdens het opnemen?
Attendi is op verschillende locaties te gebruiken, bijvoorbeeld bij de cliënt of bewoner op de kamer, wanneer je na het zorgmoment in de auto zit of op kantoor. Op veel van deze locaties kan er omgevingsgeluid aanwezig zijn, zoals een radio of TV die aanstaat.
Onze tips:
-
Articuleer en praat duidelijk
-
Zorg ervoor dat jouw stem overheersend is aan het omgevingsgeluid
-
Heb je invloed op het omgevingsgeluid? Dan is ons advies altijd: "zorg ervoor dat het zo stil mogelijk is, hoe stiller het is, hoe beter jouw ingesproken rapportage wordt!"
-
Lees je rapportage altijd goed na
Toch kan het voorkomen dat het omgevingsgeluid invloed heeft op jouw rapportage. Dit kan komen omdat (spontane) geluiden de opname kunnen storen en daardoor niet alle ingesproken tekst juist verwerkt wordt. Het is daarom belangrijk ervoor te zorgen dat de omgevingsgeluiden zo minimaal mogelijk aanwezig zijn.
Rapporteren bij de cliënt
Wanneer je bij een cliënt of bewoner de rapportage in gaat spreken zal je ongetwijfeld mee gaan maken dat deze cliënt of bewoner door de rapportage heen gaat praten. Dit is helemaal niet erg en kan natuurlijk gebeuren. Wanneer dit gebeurt zal je zien dat de rapportage niet helemaal overeenkomt met hetgeen je hebt ingesproken, omdat de stem van de cliënt of bewoner ook af en toe herkend wordt. Om ervoor te zorgen dat de rapportage zo goed mogelijk overeenkomt met hetgeen jij wilt rapporteren, is het fijn als de cliënt of bewoner tijdens het rapporteren even stil is.
Wat goed helpt bij het uitleggen aan de cliënt of bewoner is het 'piepje' wat te horen is wanneer je op de microfoon drukt of klikt. Wanneer ze dit 'piepje' horen is het fijn als ze even stil zijn. Als je klaar bent met rapporteren hoor je nogmaals het 'piepje' en kan je altijd de rapportage evalueren met de cliënt of bewoner.
Tot slot is het natuurlijk belangrijk om de cliënt goed te informeren als je gaat starten met het inspreken van een rapportage. Het is in het begin even wennen maar na een paar keer is zowel de cliënt als de zorgprofessional niet anders meer gewend!
