1. Kennisbank
  2. Implementatie Toolkit

Onderzoek

Spraakgestuurd rapporteren is bewezen effectief. Toch kan het zijn dat je nieuwsgierig bent naar wat spraakgestuurd rapporteren jouw zorginstelling kan opleveren. Hoeveel tijd bespaart het? Zijn de rapportages beter leesbaar? Wordt de rapportage nu samen met de cliënt gemaakt?

De verantwoordelijkheid voor het uitvoeren van dit onderzoek ligt bij jouw zorginstelling. Maar we helpen je graag op weg. Daarnaast begeleidt een van onze implementatie adviseurs wel bij de onboarding van Attendi. Hieronder delen we een stappenplan, inclusief handige tools, om (eventueel) te gebruiken tijdens jouw onderzoek.

Stap 1 - Nulmeting

Het is verstandig om vooraf te bepalen wat het doel is van het onderzoek. Wat moet spraakgestuurd rapporteren toevoegen aan jouw zorginstelling? Wanneer is het een succes en wanneer niet? Daarom is het handig om van te voren onderzoeksvragen op te stellen en deze mee te nemen in de nulmeting. Deze nulmeting kan je bijvoorbeeld doen tijdens de super user workshop of via een survey.

Voorbeeld onderzoeksvragen


Stap 2 - Ervaringen en feedback verzamelen

Als de zorgprofessionals zijn begonnen met spraakgestuurd rapporteren ben je waarschijnlijk benieuwd naar hoe dit gaat in de praktijk. Daarom adviseren wij om nauw contact te onderhouden met de super users. Je zou bijvoorbeeld tijdens de onboarding meermaals telefonisch contact kunnen opnemen of een aantal vaste momenten kunnen inplannen met de super users om ervaringen en feedback te verzamelen.


Hierbij een een aantal vragen die je zou kunnen stellen:

  1. Hoe gaat het tot nu toe met spraakgestuurd rapporteren?
  2. Wat zijn de eerste reacties over spraakgestuurd rapporteren binnen het team?
  3. Op welke momenten wordt er spraakgestuurd gerapporteerd?
  4. Zijn er ambassadeurs in het team? En waarom vinden zij het prettig om te gebruiken?
  5. Zijn er collega’s in het team die er moeite mee hebben? Waarom denk je dat dit het geval is? Kunnen we daarin iets betekenen?
  6. Wat hebben jullie de aankomende weken afgesproken in het team? (bijv. teamoverleg)
  7. Heb je het idee dat het tijd bespaart?
  8. Heb je het gevoel dat de rapportages kwalitatief beter zijn i.v.m afkortingen en betere spelling en/of grammatica?
  9. Hoe vervul jij je rol als superuser? Heb je nog ergens hulp bij nodig?
  10. Is er feedback? (bijvoorbeeld woorden die niet herkend worden)


Stap 3 - Survey

De beste manier om snel data te verzamelen van een groep zorgprofessionals is het versturen van een survey. Hieronder hebben wij een opzet gemaakt van eventuele vragen die je zou kunnen stellen als zorginstelling. Wij hebben de survey opgesteld met Google Forms.


https://forms.gle/jriY49C1La4BUUmb7

Stap 4 - Evaluatierapport

Soms is er een rapport nodig aan het einde van de onboarding om advies uit te brengen aan bijvoorbeeld het bestuur. De 0-meting vergelijk je met de 1-meting en dit verwerk je tot één rapport. Hieronder hebben wij een voorbeeld toegevoegd met dummy data.

Voorbeeld evaluatierapport


Einde voorbereiding, start onboarding
Volgend hoofdstuk: Projectintake inclusief planning
Vorig hoofdstuk: Best Practices Zorginstellingen