1. Kennisbank
  2. Implementatie Toolkit

Borgingsactiviteiten

De onboarding is afgerond (vaak na ongeveer drie maanden) en je start met de borging van spraakgestuurd rapporteren van Attendi. Een belangrijke fase binnen de implementatie. De technologie werkt gemakkelijk maar de verandering in het werkproces kan lastig zijn voor zorgprofessionals. Daardoor kunnen ze terugvallen in hun oude patroon. De borging bestaat daarom zoveel mogelijk uit: herhalen, herhalen en nog eens herhalen! 

Er zijn verschillende mogelijkheden waarop je dit op een goede manier kan doen. Waarbij het belangrijk is dat de projectleider kijkt naar wat passend is voor de zorginstelling. Hieronder delen we een aantal voorbeelden die werken voor andere zorginstellingen. 

  • Dashboard
    • De zorginstelling heeft inzicht in de gebruikscijfers van spraakgestuurd rapporteren. Dit betekent dat de projectleider op elk gewenst moment de cijfers kan bekijken en de teams ook gericht kan aansturen zonder tussenkomst van Attendi. 

  • Organiseer een terugkomsessie/evaluatie
    • Een online overleg met de super users uit de meest en minst actieve teams om ervaringen uit te wisselen en feedback te verzamelen.
    • Super users kunnen van elkaar leren en kunnen dit weer meenemen in hun eigen team.

  • Intranet
    • Plaats een leuke video van een enthousiaste zorgprofessional.
    • Deel leuke voorbeelden of een quote.
    • Zet actieve teams in het zonnetje.
    • Deel ontwikkelingen over spraakgestuurd rapporteren.

  • Managers 
    • Een belangrijke schakel met een voorbeeldrol in het succes van de implementatie van spraakgestuurd rapporteren. Managers kunnen het team enthousiasmeren en het belang van spraakgestuurd rapporteren benadrukken. Dit helpt om de nieuwe werkwijze te omarmen.
    • Speciaal voor de manager hebben we een aantal tips & tricks op een rijtje gezet. Download de flyer hier

  • Ambassadeurs 
    • Ga binnen de zorginstelling opzoek naar zorgprofessionals die veel gebruik maken van spraakgestuurd rapporteren en hierover enthousiast kunnen vertellen.
    • Laat deze ambassadeurs het verhaal vertellen binnen de zorginstelling 

  • Vier het succes!
    • Maak er een leuke competitie van om het gebruik van Attendi te stimuleren.
    • Voorbeeld: Wie de meeste rapportages inspreekt krijgt als team een taart!

  • Nieuwe medewerkers
    • Zorg voor een proces waarin duidelijk is dat nieuwe medewerkers de online scholing volgen. 
    • Super users binnen de teams spelen ook een belangrijke rol bij de begeleiding van nieuwe medewerkers. 

  • Zichtbaarheid
    • Herhaling is heel belangrijk. Door spraakgestuurd rapporteren zichtbaar te maken zal de verandering gemakkelijker zijn voor zorgprofessionals.
    • Doe dit bijvoorbeeld door een poster op te hangen bij de teams in het kantoor of folders neer te leggen. Download hier bijvoorbeeld de flyer met alle ingesproken instructies. Of hier de flyer met tips en tricks voor spraakgestuurd rapporteren. 

Volgend hoofdstuk: Contact met het Attendi-team
Vorig hoofdstuk: Kick-off Borging